matematik

 Matematik.
Är det ett njutningsmedel eller pest? Vi är alla lite olika. Tack och lov. Eller? Jag möter varje dag elever som är i båda dessa kategorier. Dessutom i alla nivåer därimellan. En av mina lärare på högskolan påpekade för oss lärarstuderande, att vi absolut inte får ge eleverna modeller som INTE är påbyggbara.

Varje dag möter jag elever som fått modeller som är just ’opåbyggbara’. Tyvärr handlar detta oftast om sjuor. Lärare som själv förmodligen inte har tillräckliga kunskaper i matematik, men som ändå undervisar i ämnet.

Några av dessa lärare är tyvärr satta att undervisa i matte eftersom vi faktiskt är för få med tillräckliga kunskaper. Andra tror att det räcker med tre poäng på en 1-7 sv/so utbildning för att ge grundkunskaper. Jag tror tyvärr inte det…

Idag har jag brottats med ett begrepp som ALLA i min sjua hade fått presenterat som en sanning och som funkar upp till, ja max till sexan. Det är ’störst först’. Snälla lärare som undervisar i matte i Sverige. Säg aldrig det igen! För idag tog de stopp! VI samtalade, från ’katedern’, om negativa tal.

3 minus 5. Hur gör ni? Flera föreslog, gissa vad? Jo Störst först! Funkar det då? NEJ! Tack För de kunskaperna, kära kollegor… Det finns fler lögner som presenteras i tidigare år och som finns kvar i minnet hos elever runt om i vårt vackra land. ’En division ger alltid ett mindre svar’ och ’ en multiplikation ger alltid ett större svar’… Men vad händer vid division eller multiplikation med tal mindre än 1.

Så snälla ni. Tänk er för innan ni serverar sanningar för eleverna.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln