vad är det vi säger?

För ett antal dagar sedan så skrev jag ett inlägg om . Om vad lärare ger för sanningar, halvsanningar eller rent av lögner till sina elever. Det här är förstås inget som någon gör för att lura nån. Vi vänder och vrider på allt för att få eleverna att förstå och fortsätta att utveckla sin kunskap. I denna förtvivlade strävan så kommer det ut både sanningar och halvsanningar. Men också rena lögner, eller kalla det felaktigheter, förmodligen grundade i ren okunskap. Alltså grundade på egna missuppfattningar eller felaktigheter som man gjort till sina egna under år av matematikinlärning.

Jag kommer fortfarande på mig själv med att förmedla vissa felaktigheter. Grundade på fel-utlärning nånstans i tvåan – fyran (jo man jobbade med sånt svårt så tidigt på den tiden). Nu vill jag att du själv, käre läsare, utför en subtraktion på ett papper, läser högt för nån i närheten (eller dig själv om du är osäker på området) alla steg som du automatiskt gör i huvudet.

Ta de två talen 523,3 och subtrahera sedan 387,23. Här behöver du inte ens tänka 'störst först' (och gör du det, så säg aldrig så till dina barn). Alltså 523,3 – 387,23. Du kanske tycker att det här är svårt, men det är inte många av de sjuor som vi tar emot som klarar av det här heller.

I dina anteckningar på sidan av datorn, på papperet så står det förhoppningsvis:

 

          523,3
         -387,23

 

När du nu ska subtrahera (dra ifrån) heltalen, alltså utföra 'tre minus sju' Vad säger du då högt för dig själv? Själv har jag svårt för att låta bli att säga 'tre minus sju, det går inte. Då måste vi låna'. Men det är väl klart att tre minus sju går! Det blir ju en negativ fyra! Alltså minus fyra.

Bär du också med dig det från tidigare skolår? Jag gör det! Vad borde man säga då? Jag vet inte helt säkert. Men kanske 'tre minus sju blir ett tal som är mindre än ett. Och såna ska vi jobba med lite längre fram. Så nu måste vi lära oss att låna'.

Men många sjuor fastnar redan i en tidigare fälla i denna algoritm (uppställning). Det är när de ska dra bort tre hundradelar från den tomma platsen ovanför. Men den kom du förbi va?
Kanske dags att börja undra när miniräknaren ska introduceras. Igår kom jag på att den enkla varianten av kalkylator i våra Iphones, prioriterar. Man lär sig alltid nåt nytt... Det är skoj.

Nu ska jag prova att göra en P-presentation om hur man kan använda negativa tal i uppställningar. Håll utkik under presentationer...
Ha det gött
//Sveneric

 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln