elever med särskilda behov!

I skolan upplever vi i princip varje år nedskärningar. Rektorernas viktigaste uppgift är att hålla budget. En rektor som prioriterar skolutveckling kostar för mycket och har fel fokus. Min bild av skolan, så länge jag nu har varit med, är att vi har ständigt negativa x-värden, för att göra en grafisk tolkning av skeendet.

 

 

Ny lagar stiftas för att skydda de svaga i skolans värld och idag så kom det ett inslag på sr.se om skolans överklagandenämnd som lyder ungefär så här: 'Skolan får inte dra ner på elevstödet när skolan måste spara'...

 

 

Och visst blir jag glad över att få höra det här. Men samtidigt så undrar jag vad som händer i den andra änden? Om skolan drar ner på pengar, vilket ju händer nästan varje år, och skolan samtidigt inte får dra ner på stödet för elever med särskilda behov!? Vad händer då? Nånstans ska ju pengarna tas. Domen i AD om att det inte finns nån faktisk begränsning i antalet timmar som en lärare ska jobba ligger färskt i minnet, men har väl egentligen inte prövats fullt ut än.

 

 

Det finns ju elever med särskilda behov inom hela spektrat. En elev som kämpar för att nå sina betygsmål är ju en elev med särskilda behov! Oavsett vilket betygsmålet är! Men de som är viktigast att hjälpa är de som kämpar för att nå ett E. Det betyder att vi inte alls kan lägga lika mycket tid på de som kämpar för att nå betyget A. Och var hamnar vi då? Alla behövs och alla är lika viktiga, men ca 85% för sköta det här med ca 15% av lärartiden?

 

 

Om vi nu lägger till att våra arbetsuppgifter har en trend av positiva X-värden. Alltså den ökar snabbare än pengatillströmningen avtar, så är läraryrkets fokus idag följande.
1 köp inte saker om du inte behöver. Tänk alltid på ekonomin i första hand.
2 Se till att alla elever minst når målen för betyget E
3 Se till att du har gjort all dokumentation så att skolan inte kan bli skadeståndsskyldig
4om du har tid över. Försök hjälpa de elever som siktar mot de högre betygen. Typ D, eller C
5 Om du fortfarande har kraft över. Driv ett utvecklingsprojekt som kan visas upp utåt.

 

 

Utbildningspolitik är den viktigaste frågan för varje land. Utan en rejäl satsning på utbildning rasar man i olika mätningar. Det här är inget som kan prioriteras i kommuners lokala budgetar. Det här är en fråga för staten. Utbildning äger! Utan utbildning så suger vi!
Nåt måste göras

 

Finns det elever UTAN särskilda behov?
//Sveneric

 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln