Hur tung ÄR grisen eg?

Nån berömd från skolvärlden sa till mig: 'Grisen blir inte tyngre bara för att man väger den flera gånger'. Analogt, inte får barnen bättre kunskaper för att man ger fler prov! Jag tog uttrycket till mig och tyckte att det lät häftigt, men naturligtvis också smart och genomtänkt. Jag tror många människor kan ta till sig såna här liknelser och skratta igenkännande. Jag gjorde det!

 

Alla liknelser, eller ska vi kalla dem mateforer, ger oss en tydlig bild av det vi vill få fram. På den tiden jag tog år mig några föreläsningar inom matematik didaktik, då använde jag mig säkert av metaforer. Jag brukar dessutom ha förmågan att få människor att skratta ibland.

 

Men om man får sina åhörare att skratta, samtidigt som man vill få fram sitt budskap, då kan man ju bli riktigt farlig. Budskapet blir lättare att ta till sig som sanningar. Alltså mina sanningar. Inte åhörarnas sanningar. Du måste ju göra allt till sina egna sanningar först innan de kan använda mina 'sanningar'.

 

Jag menar, vem har inte suttit och lyssnat en halv dag, eller kanske en hel dag, på en föreläsare som har hur mycket kunskaper och egna bra sanningar, men som förmedlas på ett sätt som gör att man glömt mycket av budskapet när man vaknar nästa morgon. Kanske bara för att hans paket inte är lika väl inslagna som nån annans. Kanske rentav 'mina';-)

 

När jag häromdagen plötsligt hörde en människa säga: 'det finns ju de som säger att grisen inte blir tyngre bara för att man väger den flera gånger'! Alltså den här gången analogt med att 'det kan ju ha hänt nåt med grisen'! Den kan ju ha vuxit!

 

I den här djungeln ska vi orientera oss och göra lärandet till barnens och ungdomarnas lärande. Det kanske låter enkelt, men metaforen om grisen säger att man måste välja sida. Alltså efter vilken tolkning man själv gör!

 

När vi sedan har gjort vårt val då gör vi allt för att smutskasta de som gjort den andra tolkningen. Vi läser bara sånt som ligger i fas med vår egen tolkning när vi förmodligen kunnat utveckla oss själva bättre om vi läst nåt från den andra tolkningen.

 

Vem vet? Sanningen ligger kanske rentav nånstans där i mellan. Det kanske beror på HUR man mäter och VAD man mäter? Men vi mäter väl aldrig personen. Vi mäter dennes kunskap. Och vi kommer att behöva mycket kunskap i våra barns och ungdomars framtid.

 

Lyssna och samtala med varann. Jag tror att det är bättre att prata med en sk nej-sägare om man uppfattar sig själv som en ja-dito. Vad tror du?

//Sveneric

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln