ibland vimplar jag...

Jag gillar utveckling i allmänhet. Men skolutveckling i synnerhet. Gör det mig ovanlig inom skolvärlden? Inte alls! Tvärt om! Lika vanlig som flugorna kring sockerbiten. Om man ställer frågan till lärare i allmänhet så ger alla ett rungande ja! Om det är en skolutveckling som ligger i den linjen vi själva tror på, vill säga! Men alla vill väl åt samma håll? Alla vill att alla elever ska bli bättre? Det tror jag också. Men bättre på VAD?

 

Ska vi i militärisk Björklundanda backa bandet och fokusera mer på traditionella kunskaper, ordning och reda? Ska vi tänka 'det var bättre förr? Blir det inte så att 'förret' kommer tillbaka och står i vägen för 'nuet'? Hur många gånger har det hänt tidigare i världshistorien?

 

Eller ska vi fortsätta att utveckla den skola, som fått epitetet 'flumskola', där eleverna utvecklas till att vara ifrågasättande och till att gå egna vägar? Men som istället kanske producerar viljestarka elever med lägre kunskapsnivå i allmänhet och lässvaghet i synnerhet i en allt för stor utsträckning?

 

Kanske är svaret enkelt? Ett riksdagsbeslut i demokratisk ordning från oktober 2010 sa att ny läråplan skulle införas och därmed borde det vara slutdiskuterat! Men det dikuteras fortfarande mer huruvida det står rätt saker dessa planer än hur vi ska nå det som faktiskt är beslutat! Det tycker jag är synd!

Men för att veta vilken väg vi ska ta till målet så måste vi veta var vi är just nu. Är vi i det kaos som Skolministern beskriver för att få sin vilja igenom? Lärare underordnas elevernas vilja och är, mer eller mindre, 'springpojkar' i deras sociala samvaro i klassrummen? Eller är det så att eleverna utveckas till starka och goda entreprenörer inom det kontrollerade kaoset i lärandets tjänst?

 

Men om vi varken är riktigt överens om vart vi ska och vi heller inte riktigt vet var vi är. Hur sjutton ska vi då kunna veta vilken väg vi ska ta för att komma, inte dit, utan nånstans, men vi bestämmer vart sen? Personligen är jag mycket orolig över att diskussionerna förs i politiskt-ideologisk anda istället för i pedagogisk-didaktisk dito! Sen vilken sida man ställer sig på som debattör är helt beroende på vilken partibok man har. Om man klär sig i kostym eller i palestinasjal? Undra på att jag är orolig?

 

Själv vacklar jag likt en vimpel mellan två högtryck. Ibland så drar Coreoliskrafterna in mig i det ena och ibland i det andra högtrycket. Jag tror att Björklund har rätt till en viss del. Jag tror att alla behöver bli goda läsare. Förmodligen redan i trean eftersom allt bygger på läsandet för fortsatt kunskapsinhämtning. Och jag tror att det är bättre för Sveriges framtid att elever lär sig gå i olika riktningar istället för att lära sig gå i takt på ett led (ursäkta den dåliga jämförelsen).

 

Just nu ligger mycket av fokus i debatten på bedömning och betyg och taskig måluppfyllelse. Kåre försöker pränta in i skallen på mig att vi istället måste fokusera på lärandet. Han kanske rentav har rätt? Men jag undrar om han har kostym eller palestinasjal så jag vet om jag kan hålla med honom eller inte? Jag måste ju vara politiskt korrekt! Eller måste jag det? Eller KAN jag överhuvudtaget vara det? Förmodligen inte. Jag säger bara vad jag tycker utifrån mitt sätt att se på lärande i skolan. Ibland går det bra. Men ibland gör det ont. Ordentligt ont! Äh, jag funderar vidare et tag
//Sveneric

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln