skolor i skolan

Jag önskar mig saker hela tiden. Men kanske inte fred på jorden, eller nån sån utopi. Då får vi ju inte sälja några JAS. Gillar inte när nybyggda saker liksom bara blir stående... Nä jag önskar mig andra saker som att alla nära och kära får vara friska och leva ett långt, rikt liv. Men vänta! Det önskar ju också alla. Ja eller nästan alla iaf. Jag önskar mig en fungerande skola där alla behandlas utifrån sina egna förutsättningar. Alltså alla! Inte bara elever utan även lärare.

 

 

Lärares uppgift är att inspirera och entusiasmera eleverna till att bli intresserade av våra ämnen. Givetvis även att hela deras utbildning blir så bra som möjligt och därigenom bli dugliga samhällsvarelser i vår stora utsmetade union. Men i skolan idag så har tyvärr min utopi kommit på skam. Vår uppgift är inte längre... Eller vår viktigaste uppgift är inte längre att låta eleverna undersöka alla lärares individuella smultronställen. Att låta den kunskapen komma vidare till eleverna så att de kan bygga upp sin helhet utifrån befintlig kunskap i alla våra specialområden och därifrån bygga vidare. Nu har nästan våra specialområden reducerats till att bli något som katten släpade in. Det är idag mycket viktigare att vi dokumenterar elevutveckling, lektioner, kränkningar, brist på elevutveckling, omdömen, ..., ja allt som kommuner annars möjligtvis kan bli stämda för om tio år, eller nåt.

 

 

Ändå är det just inom de här områdena vi är som bäst och här som kunskapsutveckling sker . Det är också just här som vi ska jobba och bedöma. Det är där som vi vet vilka fällor som eleverna kan hamna i deras lärandeprocesser. Kanske är det just för att den här delen i lärarvardagen årligen minimeras som arbetsuppgift som måluppfyllelsen sjunker. Också den årligen!

 

 

Att i skolan idag säga att arbetslag sätter käppar i hjulet för elevernas lärande, är uttalanden som ger svaret att söka sig vidare till en skola utan arbetslag. Det är också här som de flesta kollegor blir tystare än vanligt men efter våra konferenser ger klapp på axeln och sitt medhåll. Idag är det dessutom populärt att dela upp en skola i två enheter. Alltså inte bara dela upp skolan i arbetslag. Utan dela upp en hyfsat fungerande skola i två helt olika hyfsade skolor.

 

 

Skollagen säger att det inte får finnas två rektorer på en skola. Men verkligheten blir en annan. På skolor där det tidigare fanns två rektorer ger skolkontoren tillåtelse att dela upp skolor i två delar. Alltså samma skolbyggnad. Men olika skolor med en rektor på båda enheterna. Rektorerna vill se öppna dörrar mellan klasser och ämnen. Temaarbeten och gemensamma övningar. Själv drar de väggar mellan skolorna i skolan och skapar en 'din-eller-min-elevkänsla'. Man lever alltså inte som man lär. Jag väntar på att se fördelarna för eleverna med detta beslut.

 

 

Därför önskar jag en skola för alla. Där alla respekteras. Där lärare är inspiratörer i sina ämnen. Där eleverna självmant kommer och säger "Du måste lära oss det där med cos, sin och tan" och läraren säger "det gör jag gärna!"

 

 

Det finns tydligen en sub-grupp på skolan som vill att jag ska bli facklig företrädare för LR. Om de lyckas övertala mig så vet jag vad min kamp kommer att bestå i. Att även lärare ska behandlas efter sina förutsättningar.

 

 

Och som vanligt så är det inte bara mitt tyckande som ligger till grund för mina tankar och ord. Jag är en god lyssnare som plockar in omginingens ord och säger dom. Det har jag fått klä skott för några gånger nu. Oftast är det också värt det. En ska f*n sitta tyst! Men jag vet förstås att det finns de som tycker tvärt om också. Men ofta är det ickelärare ;-)
//Sveneric

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln