dagens rubrik

Rubriksättningen i dagens Arbetarbladet.se säger att nämnderna, bl.a. skolan har gjort av med alldeles för mycket pengar och de går back med 33 mijoner. Sen kommer ingressen där det sår 'oväntat höga kostnader' och att 'budgeramar sprängs'. Direkt så går tankarna till vår ämnesbudget som har skurits ned i princip varje år sedan jag började jobba i skolan 1998. I år kom det dessutom ett sista-minuten-krav att dra av 25% på den redan bestämda summan. Vi är nu alltså nere i ca 45 000 och har legat en bra bit över 70 000.

 

Men sedan kommer brödtexten i nyss nämnda text. 'Sandvikens kommun är på väg att göra ett ovanligt bra resultat i år'. Nä men vad är detta!? Hur kan en så negativ rubrik och en så, för skolan, negativ ingress helt plötsligt vända till nåt positivt. Kanske är det bara att det har blivit så legitimt att 'kasta skit' på skolan att det liksom går automatiskt? Jag vet inte men är besviken över företeelsen.
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.5136152-namnderna-back-med-33-miljoner

 

I hela kroppen känns bara en stor ledsamhet nu. Det nya avtalet. Nä vad ska jag säga? Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit det nu? Men jag trodde aldrig på 10 000. Eller jag ansåg i alla fall inte att det var det viktigaste. För att lyfta skolan, elevresultat, lärares välbefinnande... Så måste det tydligt framgå i ett avtal att jobbet med att se över lärares arbetsuppgifter måste påbörjas. Klart att lönen är viktig. Men mitt välmående är viktigare! Vid ett flertal tillfällen i veckan känns det som att jag råkat ut för ett tillstånd av 'boiling brain' och då blir jag inte nån bra lärare!

 

Samma dag som budet överlämnades i största hemlighetsmakeri, eller jo vi visste ju att det överlämnades, men visste inget om innehållet... Det var den dag jag valdes till lokalombud för lärarnas riksförbund på min skola. Det är så mycket jag skulle vilja jobba med där men jag måste skingra tankarna och fokusera på det viktigaste. Vi måste få en rimlig arbetsbörda igen. Men jag upplever det som att vi inte ens får diskutera våra förutsättningar, vårt avtal eller våra verktyg utifrån vårt perspektiv. Alltså golvperspektivet. Det intressantaste perspektivet av alla. Det perspektiv där vi lärare är proffs och där vi har vår potentiella forskningsframtid. Det didaktiska... Lärare ska inte hålla på med pedagogik. Vi ska hålla oss inom den didaktiska sfären. Där härskar vi. Då måste vi också få styra mer av denna tid än vi gör nu.

 

Just nu sitter jag med två centiliter femtonårig Singelton i ett glas. Den har fått stå och älska med syret i luften i en halvtimme nu. Den har blivit nedvattnad till ca 30% nu och är färdig att avnjutas. Jag har alltså en underbar timme (eller drygt) framför mig. Påminner mig själv om att jag ska kalla till en provning på skolan snart. Sen är det dags för bingen!

LR rules! Ja, eller snart i alla fall.
//Sveneric

 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln