blogg igen...

Alltså jag tror på tanken att filter till vad man ska ta in till våra synapser, måste sitta i skallen. Inte att man ska installera nån mjukvara som utför jobbet till oss. Då finns det kanske risk att vi slutar tänka. Snarlika mentala filter måste finnas i när man använder sin smarta telefon. Det finns firmor som börjat bromsa användandet av dessa. Kanske mest av säkerhetsaspekt. Alla klarar faktiskt inte av att gå, surfa och se sig omkring samtidigt.

Alltså blir en av våra viktigaste arbetsuppgifter i skolan att installera mentala filter genom vår undervisning!

Samtidigt så ser jag tecken på att vi också måste vara tydliga på NÄR de nät som ständigt finns runt oss bör användas. Många fastnar hellre i kommunikation med människor som inte finns i deras direkta närhet när de kanske borde vara med i det som händer i nuet i deras närhet.

De första veckorna efter julen 2013 bad vi våra elever att lägga undan mobiltelefoner för att koncentrera sig på nuet, på undervisning, på deras arbetsuppgifter. Veckan efter sportlovet så fick alla elever en varsin dator i kommunens ’en-till-en-satsning’. Därmed öppnade vi alla dörrar till att inte fokusera på lärande. För vad händer i elevers huvuden när inte alla filter är installerade?

Hen på gränsen till spelberoende öppnar locket på sin bärbara. Vilken koppling har hen till den proceduren? Hen som bara vill jobba med bilar och håller på att bygga sin Epa för så lite pengar som möjligt? Hen som blev sårad igår i sitt förhållande och söker stöd hos vänner? Det här gav vi våra elever utan att vi hade nån egentlig strategi.

Nåja. Korridorerna blev knäpptysta. Eleverna satt med sina datorer på de sittplatser som erbjuds i skolan. De spelade, kommunicerade, kollade bildelar på blocket, youtubade… Men det var tyst i korridorer OCH klassrum. Men redan efter en månad så började eleverna ’glömma’ datorerna hemma. Eleverna orkade inte bära på dessa klumpiga när de faktiskt har en smart mobil i fickan som tjänar deras syften lika bra som en dator.

Det vi behöver göra är att förändra undervisningen i grunden. Jag har mina mål klara. Ja, eller på god väg. Jag har nu en termin (tror jag) på mig att revolutionera min undervisning så att eleverna går ut grundskolan med filter och förståelse för när man ska jobba och när man hinner kommunicera vardagens viktigheter utan att de krockar för mycket. Precis som jag gör. Eller i alla fall håller på att lära mig. Det tar tid nämligen. Men det bör få att fungera tillsammans.

Nu börjar jag jobba på en skola utan ’en-till-en’ och ser som en viktig uppgift att nå in i elevernas mobiler. Det ska bli skoj. Första steget är under uppbyggnad på http://www.sveneric.moobis.se
Påbörjat men långt ifrån klart. Eleverna måste ju också få vara med och styra. Eller hur?
JEBIKE- Jernvallen-Biologi-Kemi (fantasilöst så det räcker)

Ny skola. Nya möjligheter.
Jag behöver kommunicera.
//Sveneric

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln