Detta är ett blogginlägg

Tid, en beskrivning…
Hur många timmar per vecka är arbetsrelaterad? Schemalagd tid, alltså typ undervisning och klassrådstid är 18h. Och för att räta ut eventuella frågetecken så menar jag såna där timmar med 60 minuter och lika många sekunder. Allt enligt SI-systemets internationella bestämmelser. Utöver det så finns jag tillgänglig för elever, föräldrar, kollegor, SYVare och chefer  upp till 35h per vecka. Allt enligt vårt AG-fack-avtal. Just de tre senaste veckorna har denna tid inte alls räckt till eftersom jag anpassar mig lite till föräldrarnas arbetstid under tiden som utvecklingssamtalen rullat på.

Utöver det så har vi 10,5h förroendetid varje vecka. Tid som våra chefer varken kan eller FÅR styra innehållet i. Därav ordet förtroendetid. Här ska jag planera undervisning och jobba med att ge lite respons på elevarbeten, hålla mig updaterad inom mina ämnen, OSV, OSV. Även om den största delen, förhoppningsis kan ske under mina 35 på skolan. Spontana föräldrakontakter finns med här, även om de också helst ska ske under mina 35.

Ibland räcker förstås tiden till. Man hinner ju mycket på två timmar fem dagar i veckan. För min del så försvinner ofta mycket av denna tid på söndagar. Men ett morgonpiggt sinne är det lugnt och skönt på morgnarna eftersom min frus och mitt eget inte är av samma karaktär här. Även lördagmorgnar finns denna tid att tillgå. Ofta från strax före 06.00.

Inom mina 35 timmar sköter jag om, och ansvarar för kemi-institutionen med allt vad det innebär. Dessutom är biologimaterialet mitt ansvar som enda biologilärare på skolan. Jag deltar i mattelyftet som tar 90 minuter i veckan i anspråk av arbetsplatsförlagd tid, men som inte räcker till för diverse inläsning och reflektion för att utveckla min matematikundervisning.

Helt självpåtaget har jag börjat jobba med en hemsida via moobis. Ett ställe där elever kan få information om arbetet de förväntas utföra. Tips och trix är förstås hämtat från mitt utvidgade kollegium på twitter.  När mina elever ber om det så försöker jag spela in instruktionsfilmer i matematik och lägga ut på youtube. Jag tror nämligen att det gagnar mina elevers kunskapsutveckling.

När jag söker svar på mina egna didaktiska frågor googlar jag. Finner lösningar och förslag på lösningar ofta genom olika föreläsningar som är publicerade på nätet. Kanske på ur.se eller youtube.com. Tiden att se och reflektera över detta. Är det arbetstid, njutning eller kanske rent av ett måste för att ligga i framkant med sin undervisning?

Men, och det här låter förstås märkligt i mångas öron. Det är ju mycket enklare att förklara tiden man INTE tänker skoltankar än den tid man gör det! Det är väl det som kallas KALL (KALLelse)?

Jag är en stolt lärare. Jag vet att jag behövs för eleverna. Men jag börjar bli trött. Så hur gör jag? Jag vet vad jag vill. Men jag vet inte vad jag inte vill…
Jag skulle förmodligen dö av tristess vid en maskin i en verkstad
Ändå måste jag väl få gnälla litegrann när jag ser att era barn inte får den utbildning de är värda. Jag gör ju det för er, men framförallt för era barns framtid! Så lyssna på mig.Jag ÄR lärare! Jag gör skillnad!
//Sveneric

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln