Behörighet!

Är det verkligen så fult att vara duktig på sitt ämne i Sverige idag. Fortsätter förföljelsen på oss ämneskunniga 2014? Våra företrädare säger att vi ska konkurrera med kunskap. Inte kvantitet, för där slår flertalet länder oss på fingrarna redan. Kvalitet och kunskap alltså! Hur ter det sig i skolan då?

Jo våra 104 avtalsbundna fortbildningstimmar varje år går åt till att sitta i arbetslag och diskutera med varann. Så kallad kollegial fortbildning. Vi har chefer som uttrycker sig negativt om de ämnen där vi faktiskt är utbildade och sätter betyg i, till fördel för arbetslagens ’styrka’. Chefer som väljer att sätta in obehöriga på undervisning trots att det finns behöriga på samma skola.

När jag började plugga 1995 till 4-9-lärare i matte , no och teknik så började samtidigt 1-7-kollegor sin dito. Dock ett år kortare, vilket tog dem till jobbet ett år tidigare och därmed, i många fall, ett års löneförsprång. Något som inte alltid har kompenserats genom åren.

När jag engagerar mig i min undervisning och mina elever är jag bara jobbig och högröstad och blir straffad för min känslostyrda personlighet.

Nu ska jag bli ’straffad’ igen när ett av lärarfacken går ut och föreslår att de icke behöriga ska få fortsätta vara ickebehöriga i några år till! Jag som gjorde färdigt min utbildning alla 270HP för att vara behörig direkt. Detta ger ju bara en fortsatt möjlighet att hålla ner min lön.

Nej, snälla fackförbund. Nu finns chansen att höja lärarstatusen för de behöriga genom att höja löner, sänka arbetsbördan, prioritera planering och uppföljning för oss knäppskallar som faktiskt gjort oss själva till behöriga lärare. Om ni står på er nu kanske rentav de ’obehöriga’ får en morot att göra klart sin utbildning? Om ni står på er nu kanske vi får fler behöriga lärare? Om ni står på er nu kanske läraryrkets status kan höjas. Om ni står på er nu så kanske vi kan behålla behöriga kollegor i yrket? Så hur höjer vi läraryrkets attraktionskraft?

Hur får vi fler att söka tex. kemilärarutbildningen för att ge mig verklig kollegial fortbildning genom att ens ha nån att samtala med om kemiundervisning?

När man gång på gång känner sig straffad så skaffar man sig nya utmaningar och drömmer sig tillbaka till snickaryrket igen med ett byggfack som var starkt och lyckat. Där har jag min bakgrund och kanske min framtid. Igen…

Men jag vet vad mina elever tycker om mig. Det är den känslan som tar mig tillbaka till jobbet varje morgon. Tack för det förtroendet, mina fina elever. Samtidigt är det den känslan som förgör mig… Mitt engagemang i min undervisning… Alla de timmar som försvinner från min fritid.

Backar vi en gång till nu. Då backar jag också. Det finns många företag som söker nördar som jag.
                                                                                                                    //Sveneric

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sofia Eriksson » Till beslut...:  ”Men Sven-Eric, vi vet inte vad som passar, sånt visar sig, jag tycker synd om de..”

  • Svenerig » mitt älskade jobb:  ”Tacksam för alla tips. Inte minst ditt, Sofia. Men jag är nöjd med min dag när j..”

  • Sofia » mitt älskade jobb:  ”Jag förstår dig. Vet du vad jag tycker? Sök dig till Kriminalvården. Mja, på rät..”

  • Edward Jensinger » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Nja, jag är nog inte en sådan rektor som nedvärdar vikten av mig själv. Jag vet ..”

  • Sveneric » Bloggsvar till Edvard Jesninger:  ”Jag anser att rektorer gärna vill nedvärdera in roll i skolan. Men att vara ansv..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln