Just nu nu handlar mycket i skolan om att starta upp den nya läroplanen. En av de viktigaste uppgifternablir då att skriva tydliga planeringar för eleverna. Jag söker förstås även här och provar på olika sätt. Kan du dra nytta av mitt sätt att tänka så kanske du kan ge mig några tips. Jag tror att det handlar om att öppna upp och dela med sig...

I de kunskapskrav som finns i tabellform i slutet för varje ämne så är det bara de fetstilta orden som skiljer i värde. Jag har sammanställt dessa i alla betygssteg i matte. Så när du läser detta så ska du antingen alltid läsa det första fetstilta, andra eller tredje ditot. Avgränsade med snedstreck.

 

Typ så här "Eleven har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om matematiska begrepp

 

Kunskapskrav E = Eleven har grundläggande kunskaper...

Kunskapskrav C = Eleven har goda kunskaper...

Kunskapskrav A = Eleven har mycket goda kunskaper...

 

DÅ minskar man textmassan avsevärt för de lässvaga

Sen om det underlättar, vet jag inte.

Men se det som ett försök ;-)

Här hittar du ett försök till planering i matte enligt Sandvikens kommuns mall (får inte heta LPP längre i kommunen).